نشست کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد بازگشت Back

 

آقایی:مسیری را پیش گرفتیم که جشنواره کمی جدی تر گرفته شود/ ملانوروزی:جشنواره تجسمی فجر به استاندارهای جهانی نزدیک می شود/حقیقت شناس:باید مخاطب هنر تغییر کند

نشست کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد.


به گزارش ستاد خبری جشنواره تجسمی فجر بنابر برنامه هر ساله نشست کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی همزمان با برگزاری نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر با حضور اعضای این کمیسیون و برگزار کنندگان جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ، مجتبی آقایی دبیر جشنواره تجسمی ، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره ، دکتر رحمت امینی ، حسن بلخاری، محمدرضا جعفری جلوه، حسن ریاحی، غلامرضا اسلامی، محمدعلی رجبی، مجید شریف زاده، اسماعیل آذر، محمدحسین نیرومند و محمدعلی خبری در این جلسه کمیسیون حضور داشتند.



مجتبی آقایی دبیر جشنواره تجسمی فجردر ابتدای این نشست گفت: امسال توقع جامعه هنری و جشنواره کمی بالاتر رفته است و رویکردی جدی تر پیدا کرد.

وی ادامه داد:می توان بی تکلف گفت که تا پیش از این جشنواره تجسمی جدی گرفته نمی شد اما ما مسیری را در پی گرفتیم که این جشنواره کمی جدی تر گرفته شود .

دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت:در جشنواره امسال که در دو بخش برگزار می شد 103 اثر از 6 هزار اثر دریافتی به نمایش در آمد و در کنار این موضوع ما پروژه های هنری که توسط شورای هنری ارائه شده بود را در برنامه خود جای دادیم و هنرمندانی که تجربیات ارزشمندی داشتند به جشنواره دعوت شدند.

آقایی گفت:ما در فرهنگسرای نیاوران بخش ملل و نمایشگاه مفاخر را برگزار می کنیم.ما در روز افتتاحیه با ابتکاری که آقای ملانوروزی از جشنواره هفتم در انداخت که به نوعی تولیت حوزه تجسمی هستند ، همزمان با معرفی حامیان این حوزه که امسال هم برگزار شد به دنبال ایجاد یک جریان حامی است.

وی اظهار داشت: در واقع حوزه تجسمی دارد رصد می شود و جریانات کلی تجسمی کشور که فقط به لحاظ تولید اثر نیست ، چه به لحاظ ناشر ، خبرگزاری و حتی رخداد و رویداد سال رصد می شود و معرفی می شوند.

دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت:اتفاقی که در افتتاحیه جشنواره امسال رخ داد این بود که جشنواره به سمتی رفت که شاکله خودش را بشناسد.در این جشنواره در استفاده از نمادهای تصویری گرفته تا دیگر اتفاق ها نوعی هویت سازی به وجود امد و ما سعی کردیم چه هویت بصری و چه هویت نشانه شناسی را در این جشنواره مورد توجه ویژه قرار دهیم.

آقایی گفت:این زیر ساخت ها به نظر می رسد که در مسیر بهبود شرایط جشنواره استاندارهایی را به خودش گرفته است.

مجید ملانوروزی مدیر کل هنر های تجسمی وزارت ارشاد نیز در این نشست گفت:موضوعی که در حوزه تجسمی دارد اتفاق می افتد این است که ما یک تفکیک رشته ای داریم.بینال نقاشی ، گرافیک ، عکاسی داریم و اگر جشنواره ای هم هست این جشنواره ها به صورت تفکیک شده صورت می گیرد.

وی ادامه داد:ما شانزده جشنواره داریم که دارد توسط بخش خصوصی و عمومی انجام می شود ، که همه این ها تفکیک شده است و اگر مبنی بر برگزاری نمایشگاه خوشنویسی است دیگر نقاشیخط هم در آن جای نمی گیرد.

رئیس موزه هنرهای معاصر گفت: اما در صد و سی بینال مطرح دنیا هیچ کدام از این شاخه ها تفکیک شده نیست و یک بینال آرت مثل ونیز و شانگهای است.در واقع آن ارزش های هنری است که در این دو سالانه ها لحاظ می شود حال می خواهد چیدمان باشد ، ویدئو آرت باشد یا هر گرایش دیگری.تفکیک رشته ای مفهومی و محیطی نمی توان نه ده رشته تجسمی داشت و هر کدام خودشان زیر شاخه دارند.

ملانوروزی گفت:برای اولین بار قابل حل حل نیست که باید چند رسانه ای برخورد کرد چرا که مرزهای علوم انسانی هم برداشته شده است.این جشنواره فجر تنها جشنواره ای است که شاخص های خودش را دارد و اولین جشنواره ای است که در ایران مبنی بر آرت هست.

وی افزود:ما به دنبال آن هستیم که در ایران این رویداد را به جشنواره ملی بدل کنیم.یک زمانی در ایران بینال هنر تهران که همه رشته ها در ان وجود داشت را برگزار می کردیم از این منظر جشنواره تغییراتی پیدا کرده و هویت خود را به دست آورده است.

قبلا جشنواره هاتحقیقات و هنرمندان شرکت می کردند.جشنواره ای است که مانندش را نداریم و باید بر روی آن کار بشود و حتما سه ، چهار سال دیگر بینالی که همه رشته ها در آن وجود داشته باشد.در ایران جشنواره تجسمی نداشتیم که همه هنرها را پوشش بدهد.در نیا هم این اتفاق می افتد.



جمشید حقیقت شناس مدیر هنری جشنواره هم گفت:وقتی ما وارد این جشنواره شدیم مخاطب اصلی جامعه تجسمی خود هنرمندان این حوزه بودند بود و این اشکال بزرگی بود.قرار شد که مخاطبانمان را عوض کنیم و فضایی را برای مردم که مصرف کنندگان واقعی این آثار هستند ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس ما کسانی که به ظاهر اساتید بودند و سال ها در جشنواره حضور داشتند را به بخش آثار اساتید تغییر دادیم .ما در واقع جشنواره را اثر محور کردیم و فکر کردیم اگر قرار باشد از کسی دعوت کنیم باید آثاری را به نمایش بگذاریم که مردم ما با آن ارتباط بر قرار کنند و این دهان به دهان بچرخد و مخاطبان بیشتری را به موزه بکشیم.

این هنرمند نقاش گفت:ما دهه ای به نام فجر داریم که در ان اتفاق بزرگی افتاده چقدر خوب می شد که این رشته هایی که در قالب هنرهای تجسمی وجود دارد این ها همه دست به دست هم بدهند و یک جشن بشوند و از آن حالت جزیره ای در بیایند.کاری که ما دو سال است که داریم در حوزه تجسمی می کنیم اما باز هم این کفایت نمی کند.

حقیقت شناس بیان کرد:ما باید جشن بزرگی داشته باشیم که وقتی مردم وارد شهر می شوند این آثار را ببینند نه از طریق چراغانی کردن بلکه از طریق زیرساخت های هنری و پیشنهادات هنرمندان.امروز هنرمندان پتانسیل های بسیاری دارند که در یک ظرف کوچک مثل بنای ساختمان نمایشگاه در یک فضای نمایش تئاتر یا کنسرت به درستی آزاد نمی شود.

وی اظهار داشت:اگر موسیقی ، تئاتر و سینما همه در روز وارد شهر بشوند من فکر می کنم سرنوشت بچه های ما خیلی عوض می شود و من فکر می کنم بچه های ما یک نگاه خیلی متفاوتی از هویت خودشان و از نسبت هایی که وجود داشته و حالا فراموش کرده اند و تهاجم های فرهنگی می شود این یک مقابله مهم خواهد بود.

این هنرمند نقاش گفت:به نظر می رسد که خیلی دیر داریم این کار را انجام می دهیم و همان شکل جزیره ای دارد ادامه پیدا می کند و تولید اثر هنری برای هنرمند و مصرف آن توسط هنرمند تمام نمی شود هنوز معمارها برای معمارها ، نقاش ها برای نقاش ها ، شعرا برای شعرا شعر می گویند و این باید یک جایی جا به جا بشود و ما با کمک بازخوردش را که می بینیم و مقایسه می کنیم .

دیگه الان قدرت قلم دارد اهمیت ندارد کسی که اندیشه دارد و کسایی که اندیشه ها و ایده های خوب دارند وارد جشنواره می شوند و ما در همه زمینه ها به دنبال این مسئله هستیم.

در ادامه این نشست اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی از نمایشگاه نهمین جشنواره تجسمی فجر دیدن کردند.

 

تاریخ خبر:  1395/11/09