گزارش آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بازگشت Back

گزارش آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر

آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور سید رضا صالحی‌امیری‌(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مراد خانی (معاون امور هنری)، محمد حسین حیدریان، مجید ملانوروزی (رییس موزه هنرهای معاصر)، جمشید حقیقت‌شناس، پوران درخشنده، علی فرامرزی، فخرالدین فخرالدینی، عین الدین صادق‌زاده، علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)، قباد شیوا، سعید صادقی، بهزاد شیشه‌گران، غلامحسین امیرخانی، غلامعلی لطیفی، علی اکبر صادقی و جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی شب گذشته، سی‌ام بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ستاد برگزاری نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، سید جواد یحیوی مجری برنامه اختتامیه با شعری از سهراب سپهری آیین اختتامیه را آغاز کرد و سپس کلیپی از صحبت‌های علی‌ مرادخانی، جمشید حقیقت‌شناس، مجید ملانوروزی، کامبیز درمبخش درباره نهمین جشنواره بین‌اللملی هنرهای تجسمی پخش شد.

مجتبی آقایی دبیر نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اظهارکرد: جامعه نجیب و بزرگ هنرهای تجسمی را هم به لحاظ قدمت و هم به لحاظ فراوانی جزء مفاخر و گنجینه حوزه فرهنگ و هنر است. جشنواره هنرهای تجسمی در بین جشنواره‌های فجر بسیار جوان است اما ریشه کهن و تاریخی هنرهای تجسمی در طول تاریخ همیشه حضور پررنگی داشته و پس از انقلاب اسلامی هنرمندان تجسمی نقش بسیار موثر و حساسی را در حوزه‌های مختلف اندیشه‌ورزی و بیان پیام‌های انقلاب اسلامی داشته‌اند.

او با بیان اینکه جشنواره هنرهای تجسمی فجر از دوره هشتم با تغییر رویکرد دایره هنرهای تجسمی گسترده‌تر شد، گفت: دیگر این جشنواره محدود به چند رشته نیست چراکه این گستره بسیار وسیع‌تر است اگر بخواهیم تنها از منظر رشته‌ای نگاه کنیم بیش از 40 تا 50 رشته را شامل می‌شود در حالی که با این رویکرد جدید به ظرفیت‌های تجسمی که از جشنواره هنرهای تجسمی بیرون مانده بودند، عنایت ویژه‌ای به آن‌ها شد و در کنار آثار ارزشمند مفاخری که به شکل تعریف شده سنتی داشتیم به نمایش درآمد و امکان بروز اندیشه‌های جدیدتر فراهم شد.

دبیر نهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر،با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: در نهمین جشنواره قریب 13 هزار پیشنهاد برای حضور در جشنواره را داشتیم که در نهایت آثار شش هزار هنرمند مورد ارزیابی قرار گرفت و 3هزار و 163 اثر توسط شورای هنری مورد ارزیابی قرار گرفت در حقیقت این آثار در یک فضا و بستر تعاملی مورد بررسی قرار گرفت و زمانی برای اعتراض درنظر گرفته شد.
آقایی با بیان اینکه در بخش رقابتی103 اثر انتخاب شد و در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد، ادامه داد: بخشی از آثار جشنواره در فرهنگسرای نیاوران در معرض نمایش قرار گرفت و 300 اثر در این بخش به نمایشگاه درآمد. از آنجا که دستور کار ما در جشنواره فجر تکرار دو سالانه‌ها نبود و با نگاهی که امسال در جشنواره وجود داشت و استفاده از ظرفیت‌های بینارشته‌ای و بینامتنی نمایشگاهی به عرصه گذاشته شد که حرکت آن به سمت استفاده از داشته‌ها و برآیند آنچه که امروز در هنرهای تجسمی به عنوان تجربه‌های نوین قابل عرضه است، بود.
او خاطرنشان کرد: معتقدم در طول سال آثار هنرمندان باید رصد شود همچنین جریان رقابتی جریان شایسته و بایسته‌ای نیست و باید این جریان به سمتی برود که آثار فاخر هنرهای تجسمی را به نمایش بگذاریم چراکه بدون تردید آثار ما از حرکت‌های جهانی برخوردار است. ما امروز داشته‌های بزرگی در عرصه هنرهای تجسمی داریم که اگر زیرساخت‌های آن فراهم شود قطعا می‌توانیم در ردیف یکی از همان 130 فعالیت مشابهی که در جهان برگزار می‌شود باشیم و توانایی تبدیل کشورمان به نمایشگاه کانونی جدی در عرصه هنرهای تجسمی را داریم اما متاسفانه ظرفیت‌های ما پاسخگوی داشته‌های امروز هنرهای تجسمی نیست.
او با اشاره به قدمت موزه هنرهای معاصر گفت: موزه هنرهای معاصر برای حدود چهل سال پیش ساخته شد اما امروز هنرهای تجسمی ما به لحاظ ظرفیت‌هایی که دارد با چهل سال گذشته قابل مقایسه نیست. این ظرفیت‌ها امروز دیگر آرزو نیست بلکه داشته‌هایی است که مسئولیت مسئولان هنری کشور را در قبال آن‌ها سنگین‌تر می‌کند تا برای این داشته‌ها برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشند تا بتوانیم هنر ایرانیان را به جهان امروز به رخ کشیده و معرفی کنیم و از چرخه هنرهای تجسمی که چرخه چند وجهی است استفاده کنیم.
دبیر نهمین جشنواره با بیان اینکه هنرهای تجسمی قطعا می‌تواند نقش جدی در اقتصاد خرد و کلان کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: درحوزه دیپلماسی فرهنگی نقش بسیار بزرگی دارد اما خوشبختانه یا متاسفانه هنرهای تجسمی حاشیه ندارد تا به اقتضای آن حواشی بتواند جایگاهی که شایسته آن است را مطالبه کند بی‌شک جشنواره هنرهای تجسمی با دستور کار خود که همان ارتقای کیفیت و ارتقای داشته‌های هنری است می‌تواند پیشرفت کند. معتقدم موقعیت شایسته و درخوری در اختیار حوزه هنرهای تجسمی قرار گرفته البته ما از مدیران مطالبه داریم تا زمینه‌های لازم برای ورود استعدادهای جدید به این عرصه را فراهم کنند اما فراموش نکنیم که باید قدر این جشنواره که با پشتوانه‌های محکم و در زمان معین برگزار می‌شود را بدانیم و از بستری که فراهم شده برای ارتقای هنرهای تجسمی کشور و معرفی آن به جهان استفاده کنیم.

او در پایان گفت: سال جدیدی را در هنرهای تجسمی پیش‌رو داریم چراکه به تعبیری جشنواره هنرهای تجسمی وارد سال جدید خود شده است و امیدوارم سال پربار و پر ثمری را پیش‌رو داشته باشیم و سال جدید هنرهای تجسمی را به همه تبریک می‌گویم.

در ادامه کلیپی از روند برگزاری یک‌ماهه هنرهای تجسمی پخش شد. و پس از آن معرفی مفاخر هنرهای تجسمی و پخش کلیپی از صحبت‌های آن‌ها با حضور سید رضا صالحی‌امیری(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مرادخانی (معاون امور هنری) و مجید ملانوروزی (رییس موزه هنرهای معاصر) از علی‌ قلمسیاه (عکاس)، احمد عربانی (کاریکاتوریست)، علی‌اصغر تجویدی(نگارگر)، ابوالفضل همتی‌آهویی (تصویرگر)، مجتبی ملک‌زاده(خوشنویس) و مسعود نجابتی (گرافیست) تجلیل و لوح تقدیر، نشان عالی تجسمی، تندیس طوبای زرین جشنواره، به آن‌ها اهدا شد و از کتاب نهمین جشنواره هنرهای تجسمی که در 272 صفحه و در قطع رحلی با چاپ 5 رنگ در هزار جلد منتشر شده است رونمایی شد.
سپس صالحی‌امیری در سخنانی با بیان اینکه بوجود هنرمندان افتخار می‌کند،گفت: جامعه با هنر حیات دارد و هنر روح جامعه است و جامعه بدون هنرمانند انسان بدون روح است لذا هنر به مثابه دمیدن روح در جان انسان‌های خسته است که امروز بیش از هر زمان دیگری این جامعه، این مردم و این نسل جوان به هنر و هنرمند نیازمند است.
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: اگر ما در عرصه‌های علمی افتخارات‌مان دانشمندان و صاحبان اندیشه است امروز در عرصه اخلاق، فضیلت، معرفت و معنویت هنرمندان این جامعه هستند که به جامعه چگونه زیستن را می‌آموزند. با خود فکر می‌کردم که اگر هنرهای تجسمی نبود آیا امروز از تمدن در این جامعه خبری بود یا خیر؟ اگر از صفویه سخن می‌گوییم و از آثار صفویه صحبت می‌کنیم و به آن افتخار می‌کنیم به عنوان نزدیک‌ترین نقطه تمدن ما؛ اگر هنرمندان در آن عصر و زمان نبودند امروز چه سخنی برای نسل جدید از صفویه داشتیم.
او با اشاره به هنرهای تجسمی عهد ساسانی نیز گفت: اگر هنرهای عصر ساسانی نبود امروز چه سخنی برای جامعه داشتیم؟ و اگر دوره میانی هخامنشیان ما از هنرهای تجسمی و هنرمندان این حوزه محروم بودیم امروز چه افتخاری برای جهانیان داشتیم و از این منظر تداوم تمدن و حیات فرهنگی جامعه مدیون اصحاب فرهنگ و هنر و خصوصا صاحبان هنرهای تجسمی است و این ملت و این نسل و این جامعه به این بزرگان افتخار می‌کند چراکه آن‌ها مایه عزت، شرف و فضیلت جامعه هستند.

صالحی‌امیری تاکید کرد: تکریم بزرگان جامعه تجسمی تکریم یک ملت است. بیش از آنکه این هنرمندان نیازمند تشویق ما باشند ما نیازمند حضور دائمی آن‌ها در این صحنه‌ها هستیم تا به نسل جوان این پیام را منتقل کنیم که اگر امروز درخت هنرهای تجسمی در این ممکلت سبز است و میوه می‌دهد و نورانی است به یمن وجود این انسان‌های بزرگ است.

او تصریح کرد: ریشه‌های فرهنگ این سرزمین این هنرمندانی هستند که امروز در زیر این سقف جمع شده‌اند و همه آن‌ها مایه مباهات و افتخار ما هستند و به تمامی آن‌ها احترام می‌گذارم و برای‌شان آرزوی عزت و سلامتی دارم و امیدوارم که ما به عنوان دولتمردان قدردان زحمات هنرمندان باشیم چراکه آن‌ها سرمایه‌ بزرگ ما هستند.

وزیر ارشاد با اشاره به سرمایه‌های یک کشور گفت: ما هم‌زمان چند سرمایه‌ داریم؛ سرمایه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی هنرمندان هم مولد سرمایه اقتصادی هستند و هم به لحاظ سرمایه اجتماعی مورد اعتماد و رضایت مردم هستند و هم نماد سرمایه فرهنگی این ملت هستند و هم به لحاظ انسانی، انسان‌های بزرگ، فرهیخته و با فضیلتی هستند که ما همیشه به وجود آن‌ها افتخار می‌کنیم.

در ادامه کلیپی از روند داوری آثار توسط داوران جشنواره پخش شد و با حضور آن‌ها روی سن از برگزیدگان این جشنواره با اهدای جوایزی تقدیر شد.

برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بدون در نظر گرفتن رتبه عبارتند از؛

مسعود محمدی از اندیمشک، سعید ملتجی از مشهد، حسن کاکاوند از تهران، حبیب پنبه‌چی از کرج، ریحانه مقدم از تهران، محمد باباکوهی از بهشهر، علیرضا ذاکری از تهران، کاظم خراسانی از مشهد، نسرین شاپوری آذر از تهران و احمد شیخ‌زاده از اردبیل.

به هر یک از این منتخبان لوح تقدیر جشنواره، تندیس طوبای زرین، مبلغ 100 میلیون ریال، عضویت در صندوق حمایت از هنرمندان مرکز توسعه هنرهای تجسمی معاصر و معرفی برای امکان استفاده از سفر مطالعاتی به فرانسه اهدا شد.

همچنین فرزانه مندابی به عنوان برگزیده بخش اینستاگرام نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای معاصر معرفی و مبلغ معادل 1500 دلار به او اهدا شد.

در پایان مراسم نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه هنرمندان برگزیده و داوران جشنواره عکس یادگاری گرفتند.

 

گزارش تصویری مرتبط

 

 

تاریخ خبر:  1395/12/01